Эрика Вольф

Доцент, Школа искусств и культурного наследия
Академическая биография

Образование

Ph.D. in History of Art, University of Michigan, 1999
A.M. in Russian Studies, University of Michigan, 1995
A.M. in History of Art, University of Michigan, 1990 
A.B.  in Sociology, Princeton University, 1985

Историк искусства с опытом музейной и кураторской работы. В числе преподавательских и научных интересов: модернизм, современное искусство, связь искусства и технологий, а также предметно-ориентированные технологии обучения. Окончила Принстонский университет, была стипендиатом по кураторским исследованиям в рамках программы независимого обучения Музея Уитни, а затем — ассистентом куратора этого музея. Защитила диссертацию по истории искусства в Мичиганском университете. Была приглашенным профессором в программе визуальных и культурных исследований в Университете Рочестера, преподавала в Университете Отаго в Новой Зеландии. До прихода в Европейский университет занимала должность преподавателя в Школе перспективных исследований Тюменского университета. 

Получила международное признание благодаря своим новаторским исследованиям советской фотографии и русской визуальной культуры, в которых особое внимание было уделено воспроизведению и распространению изображений в печатных СМИ. Внесла вклад в выставочные проекты Центра искусств королевы Софии в Мадриде и Чикагского института искусств. Получала стипендии от Фонда Фулбрайта, Совета по международным исследованиям и обменам, Центра перспективных исследований визуальных искусств и Колумбийского университета. Почетный научный сотрудник Мюнхенской высшей школы по изучению Восточной и Юго-Восточной Европы при Университете Людвига-Максимилиана.

Избранные публикации

Монографии

2016. Aleksandr Zhitomirsky: Photomontage as a Weapon of World War 2 and the Cold War. Chicago: Art Institute of Chicago; New Haven: Yale University Press, 2016. 

2012. Koretsky: The Soviet Photo Poster, 1930-1984. New York: The New Press, 2012.

 

Научные статьи 

2023 “‘Odd Man Out’: John Heartfield’s Distance Students Josep Renau and Aleksandr Zhitomirsky” (in English, Spanish, Valencian). In Jordana Mendelson (ed.) Seminari Internacional Renau i els exilis/Seminario Internacional Renau y los exilios/International Seminar Renau and His Exiles. Valencia: Institut Valencia d’Art Modern, 2023.

2023 “The Stalinist Imperial Body Politic in a Soviet Photo Poster.” In Valerie Kivelson, Sergei Kozlov, and Joan Neuberger (eds), Picturing Russian Empire. Oxford: Oxford University Press, 2023.

2023 “Photographic Records of the Russian Revolutions: Myths and Documents.” In Jorge Ribalta (ed.), Documentary Genealogies: Photography 1848-1917. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2023.

2021 “Foto-glaz: Children as Photo-Correspondents in early Soviet Pioneer magazines.” In Marina Balina and Serguei Oushakine (eds), The Pedagogy of Images: Depicting Communism for Children. Toronto: University of Toronto Press, 2021.

2018 “The Russian Child Photographer: Lost and Found.” In Zara Stanhope and Ann Shelton (eds.) Artmatter 02: Agency and Aesthetics. Auckland: Auckland Art Gallery Toi o Tamaki; Wellington: Massey University, 2018.  

2017. “Yuki Kihara’s A Study of a Samoan Savage (2015).” Asian Diasporic Visual Cultures and the Americas 3, no. 1-2 (2017).

2014 “Reisende durch Raum und Zeit: Enthografische Fotografie in den Werken zeitgenössischer samoanischer Künstler: Voyagers across space and time: Ethnographic photography in the work of contemporary Samoan artists.” In W. Köpke & B. Schmelz (eds), Blick ins Paradies: Historische Fotografien aus Polynesien: A glimpse into paradise: Historical photographs of Polynesia. Hamburg: Museum für Völkerkunde, 2014.

2011 "The Soviet Union: From Worker to Proletarian Photography." In Jorge Ribalta and Erica Witschey (eds), The Worker-Photography Movement, 1926-1939: Essays and Documents. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, 2011.

2011 “ ‘As at the Filippovs’: The Foreign Origins of the Soviet Narrative Photographic Essay." In Jorge Ribalta and Erica Witschey (eds), The Worker-Photography Movement, 1926-1939: Essays and Documents. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, 2011.

2011 “The Eiffel Towers in Dunedin: Stereo Photography and Modernity at the New Zealand and South Seas Exhibition (1889-1890).” In Angela Wanhalla and Erika Wolf (eds), Early New Zealand Photography: Images and Essays, 1839-1918. Dunedin: Otago University Press, 2011. 

2010 "The Author as Photographer: Erenburg, Ilf and Tretyakov's Images of the West." Configurations 18, no. 3 (Fall 2010).

2010 "Shigeyuki Kihara's Fa'a fafine; In a Manner of a Woman: The Photographic Theater of Cross-Cultural Encounter." Pacific Arts 10, no. 2 (2010).

2008  “The Visual Economy of Forced Labor: Alexander Rodchenko and the Baltic-White Sea Canal.” In Joan Neuberger and Valerie Kivelson (eds), Picturing Russia: Explorations in Visual Culture. New Haven: Yale University Press, 2008.

2008 “The Author as Photographer: Soviet Writers and the Camera.” Aperture 193 (Winter 2008).

2006  “SSSR na stroike: From Constructivist Visions to Construction Sites.” In Petter Österlund  (ed), USSR in Construction: An Illustrated Exhibition Magazine, exhibition catalogue. Sundsvall, Sweden: Sundsvall Fotomusset, 2006.

2006 “СССР на стройке: журнал и его читатель” [USSR in Construction: The Magazine and Its Reader]. In Egor Larichev (ed.), CCCР на стройке: журнал нового типа [USSR in Construction: A Magazine of a New Type]. Moscow: Agey Tomesh, 2006.

2005 "Le statut de la photographie dans la revue L'URSS en construction (1930)." In Kristian Feigelson (ed.), Caméra politique: cinéma et stalinisme. Paris: Presses Sorbonne Nouvelle, 2005.

2004  “The Context of Soviet Photojournalism, 1923-1932,” The Zimmerli Journal 2 (Fall 2004).

2004 “Ilf and Petrov’s American Photographs,” Cabinet: A Quarterly Magazine of Art, issue 14 (2004).

2000 “When Photographs Speak, to Whom Do They Talk? The Origins and Audience of SSSR na stroike (USSR in Construction),” Left History 6, no. 2 (2000).

 

Редактирование/Edited Volumes 

2011 Angela Wanhalla and Erika Wolf, editors. Early New Zealand Photography: Images and Essays, 1839-1918. Dunedin: Otago University Press, 2011. 

2011 Erica Witschey and Erika Wolf, editors. Aleksandr Deineka [1899-1969]: An Avant-Garde for the Proletariat. Madrid, Spain: Fundación Juan March, 2011.

2007  Ilya Ilf and Evgeny Petrov. Ilf and Petrov’s American Road Trip: The 1935 Travelogue of Two Soviet Writers. Edited by Erika Wolf. English edition of historic Soviet photo series. With essays and annotations. New York: Princeton Architectural Press; Cabinet Magazine, 2007. 

2005 Erika Wolf, editor for English edition. Art-Guide: Königsberg-Kaliningrad Now. Kaliningrad, Russia: National Centre for Contemporary Art & NGO Agency for the Support of Cultural Initiatives 'Tranzit', 2005.