The field of art-science and technological art is increasingly hybrid. Artworks and art experiments in these fields are based on diverse expertise and may involve a variety of technological solutions. Some of the artworks are based on long-term research and might result in elaborating new technological solutions, others act as an unconventional method for exploring a human’s place in the world, social environment, nature, or their relationship. A work of technological art may combine material and non-material objects and systems, can be valued as a result (art object), or practice, the very act of creating a situation for research. Also, such practices might be critically considered in the context of institutional cultural politics.
At the conference we are planning to consider a variety of methodological approaches to the study of interdisciplinary art experiments from different perspectives (such as sociology, philosophy, art history, etc.). What can we find by examining all these interdisciplinary experiments? What instruments and tools are the most suitable for exploring them? Сould they be studied through the experience of the viewer interacting with such works-systems, through the ideas that they embody, or effects that they create? These are the questions that will be explored in the course of the conference.
Conference organized by Open Database for Interdisciplinary Art in Russia (MIR) and European University at St. Petersburg. The language of the conference is English. The presentations will be accompanied with simultaneous interpreting to Russian.
All participants are welcome to register on Timepad.
The conference will take place in Zoom. The link to the event will be sent to your e-mail on 22 May 2021.
_________________________
Технологическое искусство и сайнс-арт являются гибридной сферой, где встречаются наука, искусство и технологии. Произведения искусства и художественные практики в этих сферах зачастую требуют привлечения экспертов из различных сфер знания и используют сложные технологические решения. Некоторые из таких произведений являются результатом долгосрочного исследования, которое приводит к новым технологическим решениям. Другие же становятся новаторским способом исследования места человека в мире, социальной среды, природы и их взаимоотношений.
Произведение технологического искусства может иметь ценность как эстетический объект или как практика создания ситуации для проведения исследования. Кроме того, эта практика может быть критически рассмотрена как часть культурной политики институций.
Конференция нацелена на то, чтобы выявить возможные методологические подходы к исследованию междисциплинарного искусства с точки зрения разных дисциплин (социологии, философии, истории искусства и др.). Что обнаруживается при исследовании междисциплинарных экспериментов в искусстве? Какие инструменты являются наиболее подходящими для такого исследования? Могут ли они рассматриваться через призму зрительского восприятия и взаимодействия, через воплощенные в них идеи или производимый эффект? Эти вопросы мы хотели бы затронуть и обсудить на конференции.
Конференция организована Открытой базой данных междисциплинарного искусства в России (МИР) и Европейским университетом в Санкт-Петербурге. Язык конференции — английский. Презентации будут сопровождаться синхронным переводом на русский язык.
Синопсы докладов и биографии спикеров доступны в приложении по ссылке.
Чтобы принять участие в конференции необходимо зарегистрироваться.
Конференция пройдет в Zoom, ссылка для входа будет отправлена вам за час до начала события по электронной почте.
_________________________
Program (Moscow Standard Time: GMT+3)
12:00 – 12:10 Introduction
12:10 – 12:35 Dr. Nora Vaage, Nord University, Norway.
When science and art worlds meet: Reflections from a hybrid theorist’s perspective
12:35 – 13:00 Dr. Claudia Schnugg, independent researcher and curator.
The process and the outcome: Social scientific methods to understand artscience projects
13:00 – 13:25 Dr. Lioudmila Voropai, University for the Arts and Design Karlsruhe, Germany.
The Discourse on Interaction of Art and Science: Historical and Institutional Perspective
13:25 – 13:40 Questions, discussion
13:40 – 14:50 Break
14:50 – 15:15 Dr. Ksenia Fedorova, Leiden University, the Netherlands.
Activating Meaning in Artistic Research
15:15 – 15:40 Dr. Galina Kondratieva, EDC Paris Business School, France.
Essential Issues in Use of AI in Creation of Artworks
15:40 – 16:05 Dr. Kerstin Borchhardt, Siegen University, Germany.
Between Science and Fiction: Experimental Ecologies in Contemporary Media Art
16:05 – 16:20 Questions, discussion
16:20 – 16:40 Break
16:40 – 17:05 Dr. Samuel Sadian, Institute for Social and Economic Research at Rhodes University, South Africa.
Art and unwitting agency: ‘Pig 05049’ and ‘Anatomy of an AI system’ as maps of the middle-class metabolism
17:05 – 17:30 Dr. Jose-Carlos Mariategui, independent researcher and curator; Elisa Arca, York University.
Double-bind Information Systems in the Work of Teresa Burga
17:30 – 17:55 Dr. Liubov Iakovleva, Center for Media Philosophy, Saint-Petersburg State University.
The problem of uncertainty in architectural design: a media philosophical approach
17:55 – 18:20 Questions, discussion