Андрей Шабанов

Доцент факультета истории искусств
Ученая степень:
PhD in Art History, Кандидат искусствоведения
Телефон:

Дополнительная информация: научный куратор международного междисциплинарного проекта "Exhibiting Artistic Change in Russia and the West: the Social, Aesthetic, and Institutional Dimensions of Art Exhibitions in the Eighteenth and Nineteenth Centuries", The Cambridge Courtauld Russian Art Centre (CCRAC).

Основные исследовательские интересы: Русская и западная институциональная история искусства, история художественных выставок

 

Профиль Андрея Шабанова на ресурсе Academia
Профессиональная биография Андрея Шабанова (PDF)

Презентация книги Андрея Шабанова "Передвижники: между коммерческим товариществом и художественным движением" (Видео)

 

Избранные публикации:

На русском языке:

Монографии
1. Готовится к печати: Шабанов A.Е., Введение в историю художественных институций и практик, Россия-Европа, XVIII–XIX вв. [EUSP PRESS, 2021]
2. Шабанов А.Е., Передвижники: между коммерческим товариществом и художественным движением. СПб.: Издательство Европейского Университета в Санкт-Петербурге, 2015 (монография на основе PhD диссертации). Подробнее: https://eu-spb.academia.edu/AndyShab/Monograph-on-the-Peredvizhniki

Статьи
1. Готовится к печати: Шабанов A.Е., «Чья выставка? Эволюция практики художественной выставки и история ее изучения в России и на Западе»[Искусствознание, 2019]
2. Шабанов А.Е., ‘Передвижные выставки: английский корень, французский акцент и русское значение’ // И /&: сборник трудов факультета истории искусств Европейского университета в Санкт-Петербурге. СПб.: Издательство Европейского университета в Санкт-Петербурге, 2007. Подробнее: www.academia.edu/11817059/

Учебные материалы
Шабанов А.Е., От описательного к проблемному гуманитарному исследованию. СПб.: РХГИ, 2015. Подробнее: www.academia.edu/14883936/

Рецензии на книги
Rosalind Polly Blakesley, The Russian Canvas: Painting in Imperial Russia, 1757-1881 (Yale University Press, 2016), в: Искусствознание, № 2, 2018. Подробнее: https://www.academia.edu/37025499/

 

In English:

Monographs
1. Forthcoming: Shabanov, A., Art and Commerce in Late Imperial Russia: The Peredvizhniki, a Partnership of Artists (New York; London: Bloomsbury Academics, 2019).
2. In preparation: Shabanov, A., “‘Is disagreement among artists a good thing?’: The end of the salon-type exhibitions in Russia and Western Europe” [Edited Volume New Narratives of Russian and East European Art: Between Traditions and Revolutions, Routledge's Studies in Art Historiography series, 2019].

Articles
1. In preparation: De Gruyter’s the Art Market Dictionary [paper-based and online encyclopaediawww.degruyter.com/view/db/amd, 2019]. Entries on the pre-Revolutionary exhibition societies and on the post-Soviet Russian art galleries.
Submitted: the Partnership for Touring Art Exhibitions; XL Gallery; Aidan Gallery; Guelman Gallery; Borey Art Gallery; D-137 Gallery; Marina Gisich Gallery.
Forthcoming: the Moscow Partnership of Artists; the World of Art; the Jack of Diamonds; and the Union of Russian Artists; Regina Gallery; Anna Nova Art Gallery; Fine Arts Gallery; Krokin Gallery; Name Gallery; pop/off/art gallery; Triumph Gallery.
2. ‘1870–1871. Peredvizhniki: What's in a name?’ in Immediations. The Courtauld Institute of Art Journal of Postgraduate Research, vol.2. no.3, 2010, pp.50-71. More: www.academia.edu/11531361/
3. Series of six articles on history of English press in Imperial St. Petersburg in The St. Petersburg Times, July 21 – August 25, 2006. More: www.academia.edu/11699299/
4. Series of two articles based on Master’s thesis in The St. Petersburg Times, March 26 and April 2, 2004, p.ix. More: www.academia.edu/20262385/

Bookreviews
1. In preparation: Review of Jones, Caroline, The Global Work of Art: World's Fairs, Biennials, and the Aesthetics of Experience (University of Chicago Press, 2017). H-Net Reviews, Autumn 2018.
2. Review of Filipová, Marta, ed., Cultures of International Exhibitions 1840-1940: Great Exhibitions in the Margins (Ashgate, 2015). H-Russia, H-Net Reviews. January 2017. URL: http://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=46829; www.academia.edu/30951980
3. Review of the book Vladimir Paperny, Culture Two. 2nd edition (NLO, 2006). The St Petersburg Times, Issue #1182, 2006. www.academia.edu/11697604/

 

Последние и ближайшие конференции и круглые столы:

12/2018 – Организатор панели ‘Exhibiting Artistic Change: Social and Aesthetic Dimensions of Art Exhibitions in Imperial Russia’; ASEEES 2018 ANNUAL CONVENTION, Boston, USA.
11/2018 – Организатор панели «Публичная сфера и художественный процесс: эстетические, социальные, экономические и институциональные аспекты художественной выставки в императорской России и на Западе», Конференция ВДНХ-XII, ЕУСПб.
10/2018 – Публичная лекция «„Выставочный поворот“ в художественной практике и академических исследованиях», Новая Голландия, Санкт-Петербург.
09/2016 – Conference ‘The Russian Century: The Literary, Visual, and Performing Arts, 1801-1917’, Yale University, USA.
2015/16 – Workshop of the Forum ‘Kunst und Markt’, TU Berlin, Germany.
11/2015 – ‘Artists on the Market’, 4th Workshop of the Forum ‘Kunst und Markt’, TU Berlin, Germany.
02/2015 – CAA 103rd Annual Conference, Preconference Colloquium ‘International Issues in Art History', New York, USA.
12 / 2013 – Conference ‘Cultural Exchange: Russia and the West II’, University of Cambridge.
12 / 2012 – ‘The Art Community as Territory of Freedom in Russia: from the Wanderers to the War Group’, The Pushkin House, London.

 

Членство в профессоинальных организациях: 

с 2018 – The Association for Slavic, East European, and Eurasian Studies (ASEEES).
с 2015 – The International Network for Young Scholars of the Forum Kunst und Markt (www.fokum.org/nachwuchsforumliste).
с 2014 – The Society of Historians of Eastern European, Eurasian and Russian Art and Architecture (SHERA www.shera-art.org),
с января 2016 по январь 2018 – Member-at-Large.
с 2012 – The Courtauld Association.
с 2012 – The Cambridge Courtauld Russian Art Centre (CCRAC).
с 2011 – International Council of Museums (ICOM).